czwartek, 6 grudnia 2012

Szara strefa w MARS-BM



Z ekspertyzy ATM wynika, że w ostatnich sekundach lotu nastąpiły kolejno awarie:  silnika nr 1,  generatora nr 1,  generatorów 2 i 3.
Z wykresów dostępnych w ekspertyzie nie można precyzyjnie określić momentu ich wystąpienia. Pewną pomocą może nam posłużyć analiza zapisu rejestratora MARS-BM (pod warunkiem, iż uznamy jego zapis za wiarygodny).

Na poniższym rysunku przedstawiono fragment spektrogramu z okolicy godziny 8:41:04 czasu MARS-BM.



Możemy zauważyć dwie charakterystyczne anomalie występujące od godz. 8:41:03,9.

Pierwszą, jest zaznaczony strzałką impuls, który wskazuje, że jest to zapis zakłócenia elektrycznego, które wystąpiło w sieci zasilającej rejestrator i w obwodach przetwarzających sygnał akustyczny na elektryczny.  

Drugą anomalią jest wystąpienie „szarej strefy CVR”, od 8:41:03,9 do 8:41:04,3.
Odsłuch ww. fragmentu potwierdza, że zaznaczony impuls mógł być zakłóceniem elektrycznym, natomiast w „szarej strefie CVR” nie zapisały się żadne akustyczne sygnały z kokpitu.

Można postawić hipotezę, że o godz. 8:41:03,9 nastąpiła awaria generatora nr 1, zasilającego lewą sieć elektryczną płatowca, a co za tym idzie MARS-BM, podłączony do tej sieci, zapisał impuls elektryczny, wygenerowany w konsekwencji tej awarii. MARS-BM po przełączeniu zasilania do sieci awaryjnej, prawdopodobnie bardzo szybko (0,1 – 0,15 s) podjął pracę, jednak przetworzony sygnał akustyczny z kokpitu otrzymał dopiero po ok. 0,4 sekundy.

Na podstawie „report_trenazher.pdf” (załącznik do raportu MAK,  rys. 1), „szara strefa FDR” wystąpiła od 8:41:02,01 (czas MSRP64), a ponieważ rejestrator FDR zasilany jest z sieci prawej, należy przypuszczać, że o tej godzinie nastąpiła awaria generatorów 2 i 3.

Po zsynchronizowaniu czasów poszczególnych rejestratorów wg następującej reguły:

czas ATM-QAR = czas MARS-BM - 3,3 s
czas MSRP64 = czas MARS-BM - 2,8 s,

otrzymamy w celach porównawczych pewną sekwencję zdarzeń, uzyskanych z różnych źródeł, a zamieszczonych w poniższej tabeli.

Rozszerzony opis poszczególnych części tabeli, wraz z interpretacją pozycji "niezidentyfikowany odgłos", dokonaną na podstawie spektrogramów z zapisu CVR, zostanie zamieszczony w jednym z kolejnych wpisów.


Część A
Czas wyst. RW
RW, F=400 Hz


MAK
8:40:51,5
FDR


MAK
8:40:54,3
MARS-BM (FDR+2,8 s)


KBWL
8:40:54,0
MARS-BM (znacznik czasowy 8:40:54,0-8:40:54,4)


IES
8:40:54,3
MARS-BM


Część B




Źródło
Czas MARS-BM
Komentarz
FDR-MAK
IES – 2,8 s
QAR-ATM
IES – 3,3 s
IES
8:40:57,6
Kontrola wysokości horyzont

8:40:54,3
IES
8:40:58,1
Dwadzieścia

8:40:54,8
IES
8:40:58,8
sygnał markera

8:40:55,5
CVR
8:40:58,9
niezidentyfikowany odgłos

8:40:55,6
IES
8:41:00,5
niezidentyfikowany odgłos

8:40:57,2
IES
8:41:00,7
niezidentyfikowany odgłos

8:40:57,4
IES
8:41:01,0
koniec sygnału markera

8:40:57,7
IES
8:41:01,0
niezidentyfikowany odgłos

8:40:57,7
IES
8:41:01,2
niezidentyfikowany odgłos

8:40:57,9
IES
8:41:01,5
niezidentyfikowany odgłos

8:40:58,2
Część C




Źródło
Czas MARS-BM
Komentarz
FDR-MAK
IES – 2,8 s
QAR-ATM
 IES – 3,3 s
IES
8:41:01,7
Odgłosy przemieszczających się przedmiotów

8:40:58,4
KBWL
8:41:02,0
Odgłos przypominający stuknięcie, zmiana akustyki


MAK
8:41:02,1
Odgłos zderzenia z drzewami
8:40:59,3
8:40:58,8
KBWL ATM
8:41:02,8
Domniemana brzoza
Uszkodzenie skrzydła wg ATM
8:41:00,0
8:40:59,5
Część D




Źródło
Czas MARS-BM
Komentarz
FDR-MAK
IES – 2,8 s
QAR-ATM
 IES – 3,3 s
MAK
8:41:02,8
Przeciążenie 1,35 g
8:41:00,0
8:40:59,5
IES
8:41:03,0
kurwa mać


MAK
8:41:03,3
Przeciążenie 0,88 g
8:41:00,5
8:41:00,0
KBWL
8:41:03,5 do 8:41:03,9
Zniekształcony znacznik czasowy CVR


MAK
8:41:03,55
Przeciążenie 1,08 g
8:41:00,75
8:41:00,25
ATM
8:41:03,8
Awaria silnika 1
8:41:01,0
8:41:00,5
ATM
CVR
8:41:03,9
Awaria generatora 1
Impuls elektryczny ( trzask)
8:41:01,1
8:41:00,6
CVR
ATM
8:41:04,0
Przełączenie zasilania CVR
8:41:01,2
8:41:00,7
KBWL
8:41:04,0 do 8:41:04,4
Zniekształcony znacznik czasowy CVR


MAK ATM
8:41:04,05
Przeciążenie 0,2 g
Odpadnięcie końcówki skrzydła wg ATM (8:41:01 - QAR)
8:41:01,25
8:41:00,75
ATM MAK
8:41:04,9
Awaria generatora 2 i 3
„Szara strefa FDR”
8:41:02,1
8:41:01,6

8:41:05
TAWS 38


IES
8:41:05,5
krzyk


CVR
8:41:06,4
trzask


CVR
8:41:06,8
kurwa


IES
8:41:07,4
KONIEC






 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz