Z ekspertyzy ATM wynika, że w ostatnich sekundach lotu nastąpiły kolejno
awarie: silnika nr 1, generatora nr 1, generatorów 2 i 3.
Z wykresów dostępnych w ekspertyzie nie można precyzyjnie określić momentu
ich wystąpienia. Pewną pomocą może nam posłużyć analiza zapisu rejestratora
MARS-BM (pod warunkiem, iż uznamy jego zapis za wiarygodny).
Na poniższym rysunku przedstawiono fragment spektrogramu z okolicy godziny
8:41:04 czasu MARS-BM.
Możemy
zauważyć dwie charakterystyczne anomalie występujące od godz. 8:41:03,9.
Pierwszą,
jest zaznaczony strzałką impuls, który wskazuje, że jest to zapis zakłócenia
elektrycznego, które wystąpiło w sieci zasilającej rejestrator i w obwodach
przetwarzających sygnał akustyczny na elektryczny.
Drugą
anomalią jest wystąpienie „szarej strefy CVR”, od 8:41:03,9 do 8:41:04,3.
Odsłuch ww.
fragmentu potwierdza, że zaznaczony impuls mógł być zakłóceniem elektrycznym,
natomiast w „szarej strefie CVR” nie zapisały się żadne akustyczne sygnały z
kokpitu.
Można
postawić hipotezę, że o godz. 8:41:03,9 nastąpiła awaria generatora nr 1,
zasilającego lewą sieć elektryczną płatowca, a co za tym idzie MARS-BM,
podłączony do tej sieci, zapisał impuls elektryczny, wygenerowany w
konsekwencji tej awarii. MARS-BM po przełączeniu zasilania do sieci awaryjnej,
prawdopodobnie bardzo szybko (0,1 – 0,15 s) podjął pracę, jednak przetworzony sygnał
akustyczny z kokpitu otrzymał dopiero po ok. 0,4 sekundy.
Na podstawie „report_trenazher.pdf” (załącznik do raportu MAK, rys. 1),
„szara strefa FDR” wystąpiła od 8:41:02,01 (czas MSRP64), a ponieważ
rejestrator FDR zasilany jest z sieci prawej, należy przypuszczać, że o tej
godzinie nastąpiła awaria generatorów 2 i 3.
Po
zsynchronizowaniu czasów poszczególnych rejestratorów wg następującej reguły:
czas ATM-QAR
= czas MARS-BM - 3,3 s
czas MSRP64
= czas MARS-BM - 2,8 s,
otrzymamy w
celach porównawczych pewną sekwencję zdarzeń, uzyskanych z różnych źródeł, a
zamieszczonych w poniższej tabeli.
Rozszerzony opis poszczególnych części tabeli, wraz z interpretacją pozycji "niezidentyfikowany odgłos", dokonaną na podstawie spektrogramów z zapisu CVR, zostanie zamieszczony w jednym z kolejnych wpisów.
Rozszerzony opis poszczególnych części tabeli, wraz z interpretacją pozycji "niezidentyfikowany odgłos", dokonaną na podstawie spektrogramów z zapisu CVR, zostanie zamieszczony w jednym z kolejnych wpisów.
Część A
|
Czas wyst. RW
|
RW, F=400 Hz
|
||
MAK
|
8:40:51,5
|
FDR
|
||
MAK
|
8:40:54,3
|
MARS-BM (FDR+2,8 s)
|
||
KBWL
|
8:40:54,0
|
MARS-BM (znacznik czasowy
8:40:54,0-8:40:54,4)
|
||
IES
|
8:40:54,3
|
MARS-BM
|
||
Część B
|
||||
Źródło
|
Czas MARS-BM
|
Komentarz
|
FDR-MAK
IES – 2,8 s
|
QAR-ATM
IES – 3,3 s
|
IES
|
8:40:57,6
|
Kontrola
wysokości horyzont
|
8:40:54,3
|
|
IES
|
8:40:58,1
|
Dwadzieścia
|
8:40:54,8
|
|
IES
|
8:40:58,8
|
sygnał markera
|
8:40:55,5
|
|
CVR
|
8:40:58,9
|
niezidentyfikowany odgłos
|
8:40:55,6
|
|
IES
|
8:41:00,5
|
niezidentyfikowany
odgłos
|
8:40:57,2
|
|
IES
|
8:41:00,7
|
niezidentyfikowany
odgłos
|
8:40:57,4
|
|
IES
|
8:41:01,0
|
koniec sygnału
markera
|
8:40:57,7
|
|
IES
|
8:41:01,0
|
niezidentyfikowany
odgłos
|
8:40:57,7
|
|
IES
|
8:41:01,2
|
niezidentyfikowany
odgłos
|
8:40:57,9
|
|
IES
|
8:41:01,5
|
niezidentyfikowany
odgłos
|
8:40:58,2
|
|
Część C
|
||||
Źródło
|
Czas MARS-BM
|
Komentarz
|
FDR-MAK
IES – 2,8 s
|
QAR-ATM
IES – 3,3 s
|
IES
|
8:41:01,7
|
Odgłosy przemieszczających się przedmiotów
|
8:40:58,4
|
|
KBWL
|
8:41:02,0
|
Odgłos
przypominający stuknięcie, zmiana akustyki
|
||
MAK
|
8:41:02,1
|
Odgłos zderzenia z drzewami
|
8:40:59,3
|
8:40:58,8
|
KBWL ATM
|
8:41:02,8
|
Domniemana brzoza
Uszkodzenie skrzydła wg ATM
|
8:41:00,0
|
8:40:59,5
|
Część D
|
||||
Źródło
|
Czas MARS-BM
|
Komentarz
|
FDR-MAK
IES – 2,8 s
|
QAR-ATM
IES – 3,3 s
|
MAK
|
8:41:02,8
|
Przeciążenie 1,35 g
|
8:41:00,0
|
8:40:59,5
|
IES
|
8:41:03,0
|
kurwa mać
|
||
MAK
|
8:41:03,3
|
Przeciążenie 0,88 g
|
8:41:00,5
|
8:41:00,0
|
KBWL
|
8:41:03,5 do 8:41:03,9
|
Zniekształcony znacznik czasowy CVR
|
||
MAK
|
8:41:03,55
|
Przeciążenie 1,08 g
|
8:41:00,75
|
8:41:00,25
|
ATM
|
8:41:03,8
|
Awaria silnika 1
|
8:41:01,0
|
8:41:00,5
|
ATM
CVR
|
8:41:03,9
|
Awaria generatora 1
Impuls elektryczny ( trzask)
|
8:41:01,1
|
8:41:00,6
|
CVR
ATM
|
8:41:04,0
|
Przełączenie zasilania CVR
|
8:41:01,2
|
8:41:00,7
|
KBWL
|
8:41:04,0 do 8:41:04,4
|
Zniekształcony znacznik czasowy CVR
|
||
MAK ATM
|
8:41:04,05
|
Przeciążenie 0,2 g
Odpadnięcie końcówki skrzydła wg ATM (8:41:01 - QAR)
|
8:41:01,25
|
8:41:00,75
|
ATM MAK
|
8:41:04,9
|
Awaria generatora 2 i 3
„Szara strefa FDR”
|
8:41:02,1
|
8:41:01,6
|
8:41:05
|
TAWS 38
|
|||
IES
|
8:41:05,5
|
krzyk
|
||
CVR
|
8:41:06,4
|
trzask
|
||
CVR
|
8:41:06,8
|
kurwa
|
||
IES
|
8:41:07,4
|
KONIEC
|
||

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz